onsdag den 29. april 2015

Collografi / paptryk - er en grafisk teknik.

Collografi / paptryk - er en grafisk teknik.
 I stedet for zink- eller en kobberplade, som normalt anvendes
til koldnålsraderinger, anvendes pap til collografi tryk. Du kan
opnå meget smukke resultater med collografi /paptryk.
 
Kurset i collografi foregik på Århus Kunstakademi
i weekendend. Skønne stemningsfulde lokaler,
der kun kunne fremkalde koncentreret fordybelse,
blandt os 8 kursister. En dygtig og engageret
lærer indførte os i teknikken.
 
Lidt om teknikken:
Der arbejdes på pap ca. 0,6 m.m.
Det er den glatte side der bearbejdes
med forskellige genstande. F.eks.: kuglepen, strikkepind,
søm, kniv, eller at krølle og lime. Alt der på en eller anden
måde kan afsætte spor i pappet er anvendeligt. Du kan
fjerne det øverste lag af pappet, ved at skære og derefter 
forsigtigt trække det af. I trykningen gir´ denne teknik de
meget sorte områder, som kan ses på billederne. 
 
På første dagen havde jeg bestemt mig for at afprøve
 flerfarvetryk. Det viste sig at være tidskrævende, for jeg
havde selvfølgelig lagt ud med et alt for stort motiv.
Det tog lang tid at fremstille. Kun ET flerfarve
tryk nåede jeg. Hvilket jeg ikke var udpræget stolt af.
Der er plads til forbedringer.
 
På dag 2 måtte jeg lave en strategi for dagen. Jeg var
nød til at afprøve en masse forsøg. Jeg har brug for nogle
eksempler, at kunne huske ud fra, når jeg selv skal i gang
med at undervise på skolen. Et bladmotiv som jeg
tegnede om lørdagen, blev brugt som et gennem-
gående motiv for de små forsøg. Det VIRKEDE.
 
For at kunne trykke collografi/paptryk er det nødvendigt
med en trykpresse. Der kan sagtens købes mindre bord
modeller. Vi arbejdede selvfølgelig på nogle rigtig store
og professionelle trykpresser. Skønt at prøve det.
 
Er du blevet interesseret i collografi/paptryk kan du
søge på ordet COLLOGRAFI. 
Art de Vos i Århus har ligeledes en super webside med alt
til at arbejde med bl.a. grafiske teknikker. Den kan
varmt anbefales. Desuden kommer der igen kurser på
Århus Kunstakademi til efteråret, så hold øje med deres
webside. Kan kun sige, at jeg har fået endnu mere lyst til at
udforske denne grafiske teknik - collografi!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar